söndag 16 september 2012

Provgrop på tomten

Geologisk undersökning på tomten är påbörjad nu. Jag har en app till min tabb från SGU som visar just vad marken består av och den visar att det är sand där. Närmare bestämt strandsvall, så en gång i tiden har vattennivån varit 23 meter högre än idag.

Trots denna app har jag faktiskt haft lite funderingar hur pass pålitlig denna information i verkligheten är. Därför tog jag fram spaden idag och grävde en stund. Det blev en grop på ca 40x40cm och ca 50cm djup och jag tror att det var ungefär där hallen eller vardagsrummet kommer att bli, där den är(var). Naturligtvis har jag bildbevis trots en strejkande fotograf, se här.






 
 Det är sisådär 35cm mycket fin matjord över sanden, det är gammal åkermark från minst 1920-tal då tomten avsöndrades men troligen ännu längre tillbaks. De senaste 30 åren har dock inte mycket odlats där utan har hållits öppet av förre ägaren. Jag/vi alltså frugan och jag har dock slarvat med detta och därav detta jobb med att röja sly, äntligen klart nu, pust & stön.

Förresten Mathilda om du läser detta eller Eva vår KA, en liten fråga! Hur många gropar ska jag gräva och var?

Annars får ni ha det så gott till nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar